29 mei 2023

Update Kerkbalans 2023

29 mei 2023

Kerkbalans 2023: Geef vandaag voor de kerk van morgen
We zijn inmiddels bijna halverwege 2023. Tijd voor een tussenstand van Kerkbalans, de financiële bijdragen aan onze wijkgemeente.

20-5-2023 16-3-2023 15-5-2022 2022 totaal
Toezeggingen € 67.718 € 63.565 € 63.732 € 76.413
Ontvangen € 43.763 € 32.060 € 43.519 € 73.215

De stand van zaken is vergelijkbaar met vorig jaar rond dezelfde tijd. Mooi dat we met elkaar ook financieel de wijkgemeente dragen! Aarzel niet om mijn te benaderen met vragen en opmerkingen over Kerkbalans of financieel bijdragen.

Nieuwe apparatuur
Op Goede Vrijdag stond de kerk letterlijk in de steigers. Dat weekend zijn de beamer, het geluidssysteem en de camera’s waarmee de kerkdiensten online te bekijken zijn vervangen. Misschien heb je al gemerkt dat het gepiep en geruis op de achtergrond verdwenen is, dat de beamer een veel scherper beeld heeft en dat de online uitzendingen van veel hogere kwaliteit zijn. We kunnen er met deze apparatuur weer een tijd tegenaan. Er zijn nog wat kinderziekten die uit het systeem gehaald moeten worden, maar over het algemeen zijn de werkzaamheden vlot en soepel verlopen. Voor wie zich afvraagt wat we doen met het geld dat via Kerkbalans binnenkomt: onder andere dit, dus!

Verduurzaming Marcuskerk
Met Michel Pas, die vooral met een technische bril meedenkt, heb ik een eerste bijeenkomst gehad met het bouwkundig adviesbureau dat de Protestantse Gemeente Den Haag adviseert en een aantal aannemers. Dit ging over de komende werkzaamheden om de energievoorziening van het gebouw te verduurzamen door een combinatie van een warmtepomp, gasketel, isolatie, ventilatie met warmteterugwinning en zonnepanelen.
De verschillende aannemers gaan een offerte uitbrengen voor de werkzaamheden. Het is de planning dat deze ergens na de zomer gaan plaatsvinden. De eerste (voorzichtige) inschatting is dat we elke zondag in de Marcuskerk terecht kunnen voor de kerkdiensten. Wel zal er overlast zijn, bijvoorbeeld in de vorm van bouwmaterialen die in de kerk staan. Hopelijk kunnen we daar als gemeente soepel mee omgaan, in de wetenschap dat het gaat om werkzaamheden voor de toekomst van ons kerkgebouw, en dus van ons gemeente-zijn.

Stroom voor de buurt
Al eerder meldde ik dat we in gesprek zijn met de stichting Duurzaam Den Haag over het gebruik van zonnepanelen op ons gebouw om energie op te wekken voor buurtbewoners die het financieel niet breed hebben. Of dit haalbaar is, hangt onder andere samen met de sterkte van het dak en het aantal zonnepanelen dat we voor ons eigen gebruik nodig hebben. Volg-tijdelijk komt dit project dus na de verduurzaming van ons gebouw, maar het gesprek erover vindt al wel plaats.

Zo zijn er – naast al het reguliere werk – allerlei mooie ontwikkelingen in en op ons gebouw die ons van de straat houden. Op verschillende manieren houden we de gemeente op de hoogte. Heb je vragen of opmerkingen? Aarzel niet om mij aan te spreken of een bericht te sturen!

Namens de kerkrentmeesters van De Drieklank,
Bram Maljaars (bram@pg-dedrieklank.nl)