28 okt 2021


Uw woord is een lamp voor mijn voet, een licht op mijn pad

28 oktober 2021

“Uw woord is een lamp voor mijn voet, een licht op mijn pad.”
Psalm 119: 105


“Bijbellezen is een no go in de bubbel van Aafke Romeijn. Maar dat kan haar niet meer schelen: ‘Ergens voel ik me ook een totale dwaas. Want: waarom heb ik dit niet eerder gedaan?”

Zo begint een blog van Aafke Romijn op de website van Lazarus, een platform van de Evangelische Omroep dat dagelijks inspiratie biedt aan mensen die vragen stellen over, worstelen met, maar ook houden van het christelijk geloof. 

Aafke is al weleens vaker begonnen met het lezen van de bijbel, maar dan begon ze gewoon keurig vooraan en liep ze vast in alle stambomen. Misschien herken je dat wel. Je hebt het goede voornemen om eens de hele bijbel van voor naar achteren te lezen, maar toch haak je af. Omdat stukken te ingewikkeld zijn, of er vele opsommingen klinken. Je haakt af en je legt de bijbel aan de kant. In onze gemeente ervaren mensen ook vaak dat alleen uit de bijbel lezen nog best wel lastig kan zijn. In je eentje zie je niet zo snel verbanden en de vertaling naar het dagelijks leven komt vaak beter van de grond als je in gesprek bent met anderen.

De man van Aafke moedigt haar aan om te starten bij Mattheüs, een van de evangeliën over het leven van Jezus. Gek genoeg ervaart ze het als rollercoaster. Ze heeft al honderden keren het verhaal van de geboorte van Jezus gehoord, maar nu ze het zelf in de bijbel leest, wordt ze zo enthousiast! En ze vraagt zich af waarom ze het niet eerder heeft gedaan in haar leven. Het zou haar zo geholpen hebben in haar vragen over het leven, in museumbezoeken, in het bestuderen van onze geschiedenis. 

Ik word zelf ook enthousiast van Aafke en haar bijbelproject. Het is herkenbaar hoe overrompeld je kunt worden door de prachtige gedeelten uit de bijbel. Als ik een preek voorbereid, of als ik in een gespreksgroep in gesprek ga over de bijbel denk ik vaak: het is zo relevant, zo alledaags en het komt zo dichtbij ons hart en wie we zijn. 
In Psalm 119 lezen we hoe David de woorden van God ervaart als lamp voor zijn voet. De Psalm leert ons hoe de wetten, regels en woorden van God hem helpen in zijn leven. “Uw woord is een lamp voor mijn voet”, zegt hij. Het zijn de woorden die we ook zingen in het bekende kinder-liedje: “Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad”. Eenvoudig, maar to the point, leert het ons waarom we de woorden van de Heer nodig hebben. Zijn woorden zijn als een lamp voor je voeten, wanneer het duister is of je blik vertroebeld wordt en je niet goed weet waar je heen moet. Ze helpen je te richten op het goede dat God van ons vraagt en dat Hij aan ons geeft. Ze helpen je te zien waar je het Licht van God kunt zoeken en mag tegenkomen. Ze brengen je dichterbij God en mensen.

Ook brengt Gods Woord je dichterbij de roerselen en de verlangens van je eigen ziel. Aafke Romeijn heeft inmiddels ontdekt dat haar bijbelproject een project van lange adem is. Soms is het goed om door te lezen, maar meestal kun je op een paar verzen al behoorlijk kauwen en reflecteren om de diepere lagen daarin te ontdekken.

Probeer het maar eens. Lees elke dag eens een paar verzen. En als het je niet lukt, abonneer je dan eens op een bijbelwoord voor elke dag, van Taizé of op de Bijbelpodcast van Eerst dit, van de Evangelische Omroep, IZB en NPO radio 5. 

Gaandeweg zul je merken dat de bijbel ook een lamp is voor jouw voet en een licht op jouw pad.

ds. Jantine Veenhof

terug

Agenda

Tienerrestaurant Kinderwinkel

do 28 mrt 2024 om 18:00 uur

Kerkdienst - Witte Donderdag

do 28 mrt 2024 om 19:30 uur

Kerkdienst - Goede Vrijdag

vr 29 mrt 2024 om 19:30 uur

Bring & Share paasontbijt

Zondag 31 maart vindt het jaarlijkse paasontbijt plaats. Ontbijt je mee?

Veertigdagentijdkalender

 

Contact

Predikant
Jantine Veenhof
T 070-406 1147

Marcuskerk
Jan Luykenlaan 92, Den Haag
T 070-388 6874

Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)
Protestantse Gemeente 's-Gravenhage
RSIN 81 40 79 313

Lid worden (inschrijfformulier)

> Contactpagina