22 nov 2018

Ikea-ster

Vanaf midden oktober zie in Laak langzaam ver-Kersten. De eerste kerstbomen (nepperds) worden gesignaleerd en ramen worden volgehangen met Kerstbellen, rode tape en sneeuwvlokjes en verdwaalde Kerstmannen. Niet iedereen weet dit maar Laak is gek op Kerst. En des te dichter het bij Kerst komt des te meer valt er te bewonderen, vooral als je loopt. En vergeet ook de Kerstdorpen niet. “Ik spaar al jaren en steeds worden de huisjes en de treintjes wat uitgebouwd. Dat vind ik leuk, daarvan kunnen mensen genieten en je moet ze zien staan kijken voor mijn raam!” Aldus een oudere Laker die zijn halve huiskamer in een kerstdorp heeft veranderd. Overal stralen deze verhalen uit de ramen. Zelf ben ik ook al jaren gek op Kerst - hoe druk het ook is – en voel ik me daarom helemaal thuis in Laak. Het eerste wat ik ophang is altijd de Adventsster van de Ikea die voor het raam straalt. En bij deze de bekentenis dat ik een Kerststal heb en de spelers in het Kerstverhaal vanaf de eerste adventszondag steeds een stukje verplaats richting de stal. De wijzen komen dan uiteraard het laatst.

Gek om te bedenken dat het daar allemaal begonnen is in het heel klein in een stal van 2000 jaar geleden en dat dit nu zulke grote en revolutionaire gevolgen heeft. God met ons, kwetsbaar als een baby omringd door zowel ruikend stro als de liefde van zijn moeder. Die dubbelheid is er nu ook, wat me opvalt als ik de ramen loop te bewonderen is dat mensen een statement maken: ze vieren Kerst en laten het stralen los ervan of hun leven juist wel of juist niet op orde is. De dubbelheid van een uitbundig en zorgvuldig neergezet Kerstdorp dat staat bij allerlei rotzooi en vuilniszakken naast de ORACS (ondergrondse containers). Het licht straalt er niet minder door en misschien juist wel meer door het contrast. God met ons.

Met Leven in Laak hebben vieren we ook advent en Kerst. Zo hebben we weer de acties rond de voedselbank op 8 december, daarvoor is er een Recycle Sint op 28 november om speelgoed een tweede leven te geven. Ook gaan we op 23 december weer met elkaar een geweldig Kerstmaal maken: iedereen neemt iets lekkers mee en iedereen is welkom om te delen in het eten en de gezelligheid. Van harte welkom hierbij! Dan deel ik graag nog een persoonlijk bericht met jullie: in het afgelopen half jaar heb ik van veel mensen een kaartje of appje of bloemen of een ander bericht gehad en daar kom ik graag nog even op terug. Dat heb ik ontzettend gewaardeerd: juist op de momenten van kwetsbaarheid heeft dat me heel goed gedaan. Dank jullie wel!

Een hele mooie Kerstmaand gewenst!

Petra de Nooy

Tienerrestaurant Kinderwinkel