24 feb 2020

Geloven in Moerwijk op het Congrestival

24 februari 2020

Op zondag 16 februari was Geloven in Moerwijk te vinden in de Grote Kerk in Den Haag. Want daar was een congres-tival (een tussenvorm tussen een congres en een festival) van de Protestantse Kerk in Nederland. Allerlei Haagse pioniersplekken zetten daar hun beste beentje voor om zich te presenteren aan belangstellenden. "Een gratis inspiratie-festival voor jong en oud, voor iedereen met belangstelling voor kerk-zijn in de 21e eeuw." En inspiratie was er inderdaad genoeg. Van een lesje filosoferen bij het schooltje van barmhartigheid tot het scheppingsverhaal vertalen naar kunst bij de kliederkerk.

Wij van Geloven in Moerwijk hadden een prachtige plek toegewezen gekregen, middenvoor in de kerk. Daar hadden we voor het praalgraf van een op-zee-aan-stukken-geschoten-admiraal een feestelijke tafel vol lekkernijen gezet, zodat iedereen kon komen proeven van de deeldiners waar we als Geloven in Moerwijk zo van houden. Voor wie het niet weet: een deeldiner is een maaltijd waarbij iedereen wat deelt, of dat nou betekent dat je eten meebrengt, een spelletje, een goed gesprek of een mooie wens.
Op het congrestival hebben we goede gesprekken gehad. We hebben gehoord over mooie initiatieven en we hebben wat kunnen delen over onze eigen ervaringen. Maar persoonlijk vond ik het leukst aan het festival dat er ook allerlei mensen binnen kwamen lopen die gewoon de Grote Kerk een keer van binnen wilden zien. Een groepje internationale jongeren, een vrouw met een hondje die een groot glas-in-loodraam bestudeerde, een man die kwam schuilen voor de regen en een warm bakje koffie kwam halen. We doen als kerk zo ons best om ons aan te passen aan de cultuur om ons heen. We wringen ons in allerlei bochten om mensen te bereiken, maar soms is het beste wat we kunnen doen gewoon de deuren openzetten.
Zo zijn we als Geloven in Moerwijk begonnen. Luisteren naar de wijk, openstaan voor ontmoetingen. Daar staan we voor en daar werd ik afgelopen zondag weer aan herinnerd.

Met vriendelijke groet, Margreet

Tienerrestaurant Kinderwinkel

do 28 mrt 2024 om 18:00 uur

Kerkdienst - Witte Donderdag

do 28 mrt 2024 om 19:30 uur

Kerkdienst - Goede Vrijdag

vr 29 mrt 2024 om 19:30 uur

Bring & Share paasontbijt

Zondag 31 maart vindt het jaarlijkse paasontbijt plaats. Ontbijt je mee?

Veertigdagentijdkalender