24 feb 2019

Dobbelen

22 februari 2019

Laatst zijn we aan het dobbelen geslagen bij Leven in Laak! John introduceerde bij de Bijbeldate een spel waarbij je afhankelijk van welk getal je gooit, je iets moet vertellen over... 1=je jeugd, 2=afgelopen week, 3=vandaag, 4=komende week, 5=toekomst, 6=nog een keer gooien. Het bleek een heel plezierige manier om nader tot elkaar te komen. Zeggen we niet vaak 'we willen ons leven delen'? Maar hoe doe je dat eigenlijk? Een Bijbelstudie kan na een drukke dag al een hele opgave zijn. Eerst om de deur uit te gaan. Dan om al je sores opzij te zetten en deel te nemen en je hart te openen voor de anderen. Gesprekken voeren in een groep kan soms lastig zijn. Hoe creëer je openheid, hoe zorg je voor harmonie tussen praatjesmakers en stille wateren? Een simpele dobbelsteen biedt uitkomst. Een getal, een kleine opdracht: je kan het zo groot of klein maken als je wilt.

Ik pak er even een dobbelsteen bij. Vier! Komende week...

Komende week is er weer een viering. En hoewel ze dat op het moment van schrijven nog niet weten, gaan we dit keer op bezoek bij Kerk in Laak. Bij de vieringen van Leven in Laak is niet iedere keer een dominee die een preek (=praatje) houdt. We hanteren een redelijk vaste liturgie, waarin inhoudelijk ruimte is voor variatie. Waar we de ene week een praatje luisteren, kijken we de andere week een filmpje of voeren we gesprekken. We zijn met Advent begonnen aan een rode draad via David naar de geboorte van Jezus. Sinds Kerst verdiepen we ons in het leven van Jezus, via zijn doop en bergrede gaan we onderweg naar Pasen. Een inspirerende en confronterende periode! Maar zoals gezegd gaan we deze week eerst eens op bezoek bij onze wijkgenoten. We zien er naar uit om met hen te vieren en van hen te leren, want er zit heel wat meer levenservaring en kennis van Laak in die gemeenschap vermoed ik zo. We komen er in ons schrijven vast nog eens op terug.

Alle goeds, namens het hele team.

Femke Wouda

Godly Play Kinderwinkel