30 mrt 2019

Doe wel en zie niet om

30 augustus 2021

“Doe wel en zie niet om”

“Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.”                  Matteus 6: 32b-34

Zoals jullie weten gaan wij vaak met ons gezin op vakantie naar de heuvels van Zuid-Limburg. In juli waren we daar in onze zomervakantie. Onderweg zien we bij het wandelen veel verschillende kruisbeelden met Christus en teksten daarop. Bij het plaatsje Cadier en Keer staat bij de rotonde een kruisbeeld met de tekst: “Doe wel en zie niet om”. Altijd als ik deze tekst zie en lees, sta ik er even bij stil. Het klinkt gemakkelijk, maar als je er langer over nadenkt, dan is het nog niet zo gemakkelijk. Het vraagt om een actief loslaten van verleden en toekomst.

Er klinken twee opdrachten: ‘Doe wel’ en ‘zie niet om’. De woorden zijn gericht op de dag van vandaag en geven ons de opdracht om het goede te doen in wat je hart en hand tegenkomt. Het ‘zie niet om’, vraagt een loslaten van dat wat is geweest. Voor beide dingen is vertrouwen nodig.
De Bijbel kent ook dit soort uitspraken. Als Jezus in zijn Bergrede spreekt over de dag van morgen is Hij heel duidelijk: “Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.” Als je deze woorden echt serieus probeert te leven, dan merk je dat je je eigenlijk heel veel zorgen maakt. Elke dag weer.

In het afgelopen jaar zijn we misschien wel meer dan ooit gevoed met allerlei zorgen over onze gezondheid, over onze samenleving en economie, over onze banen, ouders en kinderen in crisistijd. Misschien keek je elke dag wel het nieuws of op NOS.nl voor de laatste coronacijfers of was je dagelijks te vinden op het coronadashboard van het RIVM.
We leefden met angst en misschien nog steeds wel. Het vertrouwen is dan ver te zoeken. Want waarop en op wie kun je vertrouwen in zo’n tijd? Wie zegt dat het goed komt? Het zijn gevoelens die we misschien niet alleen ten tijden van corona kennen, maar ook op andere momenten in ons leven als er grote dingen gebeuren. Terwijl Jezus ons dus oproept om je geen zorgen te maken over de dag van morgen. Hij vraagt ons eerst het Koninkrijk te zoeken, voordat je je zorgen maakt om allerlei andere dingen.

Maar wat betekent dat concreet? In de vele telefoontjes die we hebben gedaan in coronatijd vertelden mensen hoe het geloof hen helpt: hoe de on-line diensten hen houvast en hoop gaf. Vertrouwen vinden bij God, waardoor ze met meer vertrouwen verder konden leven, ook al was het soms moeilijk. Hoe een belletje, een lieve groet of hulp van anderen soms hielp in het drukke gezinsleven als iedereen thuis aan het werk was en niet naar school kon.
De aanwezigheid van God en zijn hand die niet loslaat, dat kan helpen om de zorgen van morgen los te laten. Om ‘wel te doen en niet om te zien’. Om te leven bij de dag van vandaag en te zien wat God je geeft. Daar is vertrouwen voor nodig.

Er staat een nieuw seizoen voor de deur. De kerk is weer meer open en het kerk-zijn wordt weer wat normaler. Het geeft vertrouwen en we verlangen naar het gewone kerk-zijn. Het ontmoeten van God en elkaar mag ons ook helpen het vertrouwen te hervinden in ons leven en geloof voor het komende seizoen.
Het thema van de startzondag is niet voor niets ‘Van U is de toekomst’. Gericht op een God die niet loslaat wat zijn hand begon, hopen we zelf ook weer het vertrouwen in het leven en in God te verdiepen in het komende seizoen. Samen met de ouderen en de kinderen, met elkaar, hopen we op een heel mooi en gezegend seizoen binnen de mogelijkheden die er zullen zijn. En we hebben afgelopen jaar geleerd dat God verder gaat en doorgaat, met zijn kerk, met u en met jou. Hij laat niet los, wat zijn hand begon.

Maak je geen zorgen voor de dag van morgen, zegt Jezus. Doe wel en zie niet om, want van U is de toekomst!

ds. Jantine Veenhof

Godly Play Kinderwinkel