06 jul 2019

Op een zonnige woensdagmiddag

1 juli 2019

Op een zonnige woensdagmiddag is er veel bedrijvigheid in de Marcustuin. Iedereen is gekomen om van het weer te genieten, maar vooral om te tuinieren. Zeker nu de zon schijnt en het af en toe flink regent, groeit alles goed.

De tuin achter de Marcuskerk was zo’n zes jaar geleden een onherbergzaam stuk gemeentegroen, dat vooral gebruikt werd voor van alles wat het daglicht niet kon verdragen. Na gesprekken met de gemeente is toen besloten dat Geloven in Moerwijk daar een buurttuin mocht starten. Inmiddels weten veel buurtbewoners de tuin te vinden en blijken er veel mensen met groene vingers in Moerwijk te wonen.
De Marcustuin is verdeeld in een gemeenschappelijk stuk en moestuintjes. In het gemeenschappelijke stuk groeien kruiden als rozemarijn, oregano en bladselderij. Ook staan er frambozen- en bessenstruiken. De moestuinen kunnen de eigenaren zelf indelen. In de moestuinen wordt van alles verbouwd: prei, wortels, augurken, sperziebonen, courgettes, snijbieten en nog veel meer. Het proces van zaaien, planten en oogsten geeft de tuinders veel plezier en gezonde spanning. Zal de augurkenplant het dit jaar wel willen doen? Zullen de slakken niet te veel van de sla opeten?
Samen tuinieren levert veel gesprekken op. Welke planten doen het goed, welke minder? Ook gesprekken over het leven ontstaan hier. Samen tuinieren levert ook veel gezelligheid en verbondenheid op. Onderling worden zaadjes en stekjes geruild en met elkaar houden we de tuin netjes. Niet alleen je eigen tuintje moet je onderhouden, maar je draagt ook een stukje verantwoordelijkheid voor het gemeenschappelijke deel. Dus ook daar moet je soms onkruid of een klusje doen.
En het mooiste is natuurlijk als je verse, lekkere groente kan oogsten en kan delen met je naasten. En dat gebeurt veel in de tuin. De verse groenten worden verwerkt tot lekkere gerechten en de tuinders laten trots proeven van hun oogst.
Wie had ooit gedacht dat op deze plek zo’n mooie tuin zou bloeien? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Met vriendelijke groet namens Geloven in Moerwijk,
Willemijn Terlouw