24 feb 2019

Glas met beeltenis Laakkerk gezocht

20 februari 2019

Voor de herbouw van de in brand gestoken Laakkerk (Gereformeerd Den Haag Zuid) zijn omstreeks 1966 glazen met de beeltenis van deze kerk verkocht. Deze glazen droegen het opschrift ‘Schuldvrije Laakkerk’.
Dit bleek tijdens het inventariseren van het archief van deze kerk dat zich in de Marcuskerk bevond.
De papieren uit de Marcuskerk zijn dit voorjaar overgedragen aan het College van Kerkrentmeesters van de Haagse Protestantse Gemeente en voor nader onderzoek overgebracht naar het archiefdepot dat zich naast de Abdijkerk bevindt.
Als archivaris van de Haagse Protestantse Gemeente wil ik graag in contact komen met oud gemeenteleden van de Laakkerk die zo’n glas in bezit hebben en dit zouden willen overdragen aan het archief.
Momenteel worden alle archivalia afkomstig uit de Marcuskerk opgeschoond en beschreven. Naast papieren uit de Marcuskerk en de reeds genoemde Gereformeerde Laakkerk betreft dit documenten van de voormalige Hervormde wijkgemeenten Oranjekerk, Immanuelkerk, wijkcentrum Morgenster en wijk V Moerwijk Morgenstond.
Als deze werkzaamheden zijn afgerond zullen de papieren worden overgedragen aan het Haags Gemeentearchief.
Mocht er een glas van de Laakkerk, zoals hierboven omschreven, beschikbaar komen dan zal dit glas een plaats krijgen in de collectie bijzondere historische voorwerpen die worden bewaard in een hiervoor door de Haage Protestantse Gemeente gehuurde kluisruimte. Deze collectie bestaat onder meer uit avondmaalzilver; Statenbijbels en portretten.
Wanneer u een glas van de actie voor de Laakkerk heeft en dit wilt afstaan kunt u contact opnemen met ondergetekende.

Hans van Spanning
archivaris van de Haagse Protestantse Gemeente
Tel. 070-3251310; e-mail

Tienerrestaurant Kinderwinkel

do 28 mrt 2024 om 18:00 uur

Kerkdienst - Witte Donderdag

do 28 mrt 2024 om 19:30 uur

Kerkdienst - Goede Vrijdag

vr 29 mrt 2024 om 19:30 uur

Bring & Share paasontbijt

Zondag 31 maart vindt het jaarlijkse paasontbijt plaats. Ontbijt je mee?

Veertigdagentijdkalender