29 jan 2023

Update jeugdwerk

28 januari 2023

Ik ben nog een beetje aan het bijkomen van de Jongerendienst en de activiteiten erna: escaperooms en een groepsspel. De organisatie was een hele onderneming, maar het was ook heel tof om dit samen met vrijwilligers uit onze kerk, maar ook uit andere kerken en de Kinderwinkel te doen. Super fijn dat er vervolgens 47 tieners in de kerk waren (plus kleinere broertjes en zusjes)! Ik hoop dat we op dit pad van samenwerking verder kunnen gaan en onze tieners activiteiten kunnen bieden waarbij ze tieners uit andere Haagse kerken en uit de Kinderwinkel kunnen ontmoeten.

Eerder deze week woonde ik samen met Nadine een bijeenkomst over 'veilig kerk zijn' bij in onze kerk. Het was een goed bezochte avond met vertegenwoordigers van bijna alle Haagse kerken. Vorig jaar zijn er op dit onderwerp stappen ondernomen. Alle vrijwilligers die met kinderen werken, moeten een VoG (Verklaring omtrent Gedrag) aanvragen. Er zijn nu ook twee interne vertrouwenspersonen aangesteld. Deze hebben zich aan ons voorgesteld: Marijke Moot en Pieter Vos. Vervolgens heeft de stadsdominee van Amersfoort (Diederique van Loo) een lezing gehouden waarin ze aanbevelingen deed voor het creëren van een veilig klimaat in de kerk. Volgens haar konden we overigens beter spreken over integriteit: het op de goede manier gebruiken van je macht.
Het allerbelangrijkste is het open met elkaar spreken over de gedragscode waar we ons in de kerk aan houden.

Als ik het toch heb over met elkaar spreken: zondag 5 maart is er na de dienst weer een 'Meet the Parents': we zullen het dan hebben over het Heilig Avondmaal en kinderen.

Catharine van Egmond