01 jul 2023

Update Jeugd & Jongeren

Het eind van het schooljaar is in zicht, voor de tieners en ook voor mijzelf een intense periode.

De Jeugdcommissie van de AK heeft op zondag 11 juni een Zomer BBQ georganiseerd in het Stadsklooster. Voorafgaand bezochten we een jeugddienst in de Nieuwe Kerk van Rijswijk, die erg mooi was. De BBQ was weer erg gezellig. Inmiddels beginnen we de tieners van diverse te herkennen doordat we elkaar bij diverse activiteiten hebben ontmoet: bij de spelletjesavond in april in de Christus Triomfatorkerk, bij de jongerendienst in onze kerk of bij de vorige BBQ in september.
Net als vorig jaar was het weer warm en zonnig. Heerlijk weer voor spelletjes en BBQ-en in de prachtige tuin van het Stadsklooster. We waren met 15 tieners van de Abdijkerk, de Nieuwe kerk in Rijswijk, de Christus Triomfatorkerk en de Marcuskerk.

Een week later liep ik samen met tieners en jeugdleiding van de Nieuwe Kerk Rijswijk 10 kilometer in Rotterdam voor de Nacht van de Vreemdeling. Het was erg gezellig en onderweg hebben we al plannen gesmeed voor volgend jaar.
Het lijkt ons een prachtige kans om met mensen uit diverse kerken en van alle leeftijden mee te doen aan deze wandeling. Voor 10 kilometer heb je niet echt ‘conditie’ nodig. Je moet uiteraard nog wel goed te been zijn. Voor mensen die meer uitdaging willen, is er ook nog een 20 km (of een 40 km). Het gaat vooral ook om het goede doel: geld ophalen voor een betere opvang van vluchtelingen.
Onderweg hadden we goede gesprekken, we liepen een mooie route langs water en door allerlei parken. We werden bij allerlei tussenstopjes bijzonder goed verzorgd met snacks en drankjes. Ik wil iedereen bedanken die mij gesponsord heeft.
We hebben als team 1.011 euro opgehaald, waarvan 349 euro binnenkwam via mensen die mij gesponsord hebben, vooral van jullie dus.

Zondag (2 juli) sluiten we dit seizoen af met een extra gezellige Discoverybijeenkomst tijdens de kerkdienst. We ontvangen Eline den Oudsten van de Spoorzoekers, maar ook nog enige andere tieners die in de loop van dit of afgelopen jaar de overstap gemaakt hebben, krijgen nog een bijbel. Wie wil sluit na afloop van de Discoverybijeenkomst aan bij de Picknick voor de hele gemeente in het Zuiderpark. De Spoorzoekers sluiten hun seizoen af met spelen in de waterspeeltuin van het Zuiderpark.

Ik bedank vanaf hier iedereen die zich in het afgelopen jaar ingezet heeft voor het jeugdwerk bij de Vuurvliegjes, de Spoorzoekers, de Discoverytieners en de Discovery+.

Catharine van Egmond, jeugdouderling