29 mei 2023

Update jeugd- en jongeren

29 mei 2023

Catechese voor kinderen van 8 - 11 jaar
In de vergadering met de leiding van de Spoorzoekers en Discovery hebben we bedacht dat het toch weer eens mooi zou zijn dat de kinderen elkaar niet alleen op zondag zien, maar ook doordeweeks een aantal keren bij elkaar komen. Een tijd geleden bestond er nog catechese, soms een heel seizoen lang. Nu willen we met de kinderen van 8 - 11 jaar op drie donderdagmiddagen samenkomen van 16.30 - 17.30 uur in de maand september en oktober. Precieze data volgen nog en de ouders en kinderen krijgen een uitnodiging! We hopen dat dit het geloof en de onderlinge band van de kinderen een boost geeft.

Lasergamen en pizza eten
Op zaterdag 13 mei hebben we met 8 tieners uit de Marcuskerk en 4 uit de Nebo- en Morgensterkerk gelasergamed in de duinen. Daarna hebben we bij mij in ’t Ei pizza gegeten. Het was erg gezellig en verbroederend.

Conventie Charismatische Werkgroep Nederland te Zelhem
We kunnen terugkijken op een geslaagde Conventie, die we met 28 mensen uit onze kerk hebben bezocht. We hebben vieringen, lezingen, workshops meegemaakt. Workshops hebben diverse verschijningsvormen: een meditatieve wandeling in de natuur, een vroege wandeling om vogelgeluiden te beluisteren. Ik heb zelf een workshop over Veerkracht en over jeugdwerk (Kerk, wat ben je mooi!?) gevolgd. Het hoofdthema was dit jaar: schoonheid (in de bijbel, in de natuur, in de kunst etc.). De kinderen volgden hun eigen programma’s en hebben veel met elkaar gespeeld. Aanvankelijk was het nogal koud (vooral de eerste nacht), maar het weer werd steeds beter. Diversen waagden een duik in het meer, sommigen hielden het er lang in vol. Tussen het programma door en vooral ’s avonds was er tijd voor gezelligheid bij de tenten of in het café.

In juni staan de volgende activiteiten voor de tieners gepland.
  1. Op zondag 11 juni organiseert de Commissie Jeugd van de AK de Summer BBQ in het Stadsklooster (Westeinde). Begin september 2022 zijn we hier ook heen geweest en het was erg leuk. Uit diverse Haagse kerken waren ruim 50 tieners aanwezig. Ontmoeting en gezelligheid onder het genot van lekker eten staat centraal. De BBQ duurt van 12.00-15.00 uur.
  2. Op dezelfde dag (zondag 11 juni) organiseert de Jeugdkerk van PKN Rijswijk een jongerendienst, 10.00 uur Nieuwe kerk Rijswijk, Steenvoordelaan 366. Over het bijwonen van deze dienst zullen we met de tieners afspraken maken.
  3. De zaterdag erna, 17 juni is de Nacht van de Vluchteling. Dezelfde Jeugdkerk van Rijswijk heeft ons uitgenodigd om ook mee te wandelen. Diverse tieners hebben al aangegeven mee te willen doen. Hieronder volgen de gegevens om mee te kunnen doen.
Aanmelden:
1.) ga naar www.nachtvandevluchteling.nl
2.) klik op routes #nvdv23
3.) klik op 10km Rotterdam
4.) klik op ik loop mee!
5.) en meld je aan als teamlid
6.) geef aan dat je lid wil worden van Jeugdkerk Protestantse Gemeente Rijswijk

Verder vind je hier nog wat praktische informatie voor op de dag zelf.
Verzamelen voor vertrek:
Wanneer: zaterdag 17 juni a.s..
Tijd: 15.15 uur.
Waar: Den Haag CS (Starbucks).

De schatting is dat wij de afstand van 10 km in ongeveer 2 uur zullen lopen. Dus ik hoop dat wij ergens tussen 22.00 – 23.00 uur weer in Den Haag/Rijswijk zullen zijn.

Verdere informatie volgt via de Discovery app. Het is dus de bedoeling dat de tieners zich laten sponsoren voor deze wandeling. Wie weet wordt u binnenkort benaderd met een sponsorverzoek. Het opgehaalde geld komt ten goede aan vluchtelingenwerk.

Catharine van Egmond