24 mei 2021

Update Hoopvol Transvaal

24 mei 2021

Op Hemelvaartsdag loop ik (Dick) een rondje door de wijk, waar een gezellige feestsfeer hangt. Op de doorlopende straten is het filerijden. Mensen proberen de wijk uit te komen of gaan juist in de wijk op bezoek bij familie. Overal op straat spelen kinderen in eigenlijk veel te mooie jurkjes en nette pakjes voor een normale buitenspeeldag. Het is Suikerfeest, het einde van de ramadan, dat dit jaar toevallig tegelijk valt met Hemelvaartsdag.
Met een moslimpopulatie van 40 à 50 procent wekt het weinig verbazing, dat het Suikerfeest zo zichtbaar en massaal gevierd wordt in Transvaal.

Als pioniersgroep voelen we juist ook voor deze mensen het verlangen dat zij kennis zullen maken met Jezus Christus en Zijn reddende werk.
Vanuit dat verlangen voelt het Hemelvaartsfeest op enorme afstand van de ramadan en het Suikerfeest. Ik wil niet proberen die kloof dicht te praten. Toch is er juist ook deze periode verwantschap voelbaar. De ramadan is voor moslims in het bijzonder de tijd om te werken aan hun relatie met de Schepper. Vasten en gebed zijn in deze periode van groot belang.

Ook Hemelvaart heeft alles met vasten en bidden te maken. Zei Jezus zelf niet dat vasten bedoeld is voor het moment dat de Bruidegom niet meer bij Zijn leerlingen is (Marcus 2:20)? (Ik kan nog wel het nodige leren van het vasten van moslims, moet ik eerlijk bekennen.) En is het niet juist de belofte van de Geest die aanzet tot bidden na Jezus’ vertrek (Handelingen 1:14).

Ondertussen is die beloofde Geest al lang en breed aan het werk en heeft Hij Zijn wonderlijke sporen getrokken door de geschiedenis. Als een beloofde Geest al reden was om te bidden, hoeveel te meer dan Zijn aanwezigheid?!

Meedanken en -bidden?
  • Zullen we deze keer ok heel specifiek bidden voor moslims, dat de Heer Jezus zich ook onder hen openbaart?
  • We zijn dankbaar dat de kinderclub p de zaterdagmiddag weer gaat beginnen. We hopen dat kinderen uit ons netwerk weer gaan komen en we ook nieuwe kinderen mogen verwelkomen.
  • We willen gebed vragen m energie, versterking en veel van Gods Geest voor onszelf als pioniersteam. Graag zouden we meer opzetten om in contact te komen met de wijk en het goede nieuws te delen. Daarbij lopen we behalve tegen corona ook tegen eigen beperkingen aan.
In het kader van het initiatief #DenHaagBidt in de veertigdagentijd, maakten we een digitale gebedswandeling door Transvaal. Deze staat online en is nog steeds mee te ‘lopen’: https://youtu.be/tqpkFqNExBE.

Eens per maand op komen we op dinsdagavond bij elkaar (hopelijk snel weer live) om te bidden voor en met de wijk. Wil je meedoen? Van harte welkom!

Dick Groenendijk

Vacature penningmeester
We zijn op zoek naar een penningmeester die ons betalingsverkeer en de financiële verslaglegging verzorgt. Bij interesse of vragen kun je contact opnemen met Dick Groenendijk.

Godly Play Kinderwinkel

za 20 apr 2024 om 16:30 uur