04 sep 2020

Update Geloven in Moerwijk

4 september 2020

De Coronacrisis sloeg hard toe in Moerwijk, onze buurt heeft al nauwelijks financiële reserves maar de economische gevolgen hebben dat snel verergert. Zwart werk, korte contracten, allemaal inkomen wat wegviel. Hulpverleners zaten opeens thuis en mensen wisten niet goed waar ze naar toe konden met hun vragen. Veel mensen klopten daarom bij ons aan voor hulp, zowel voor eten maar ook voor pastorale hulp. Mooi was te merken dat we als gemeenschap stevige wortels in de buurt hebben.

Gelukkig meldde zich ook veel nieuwe vrijwilligers, mensen die geld inzamelden, de handen uit de mouwen wilden steken, chauffeurs, koks en bezorgers. Zo konden we zelf de voedselbank, die we samen met jullie als Marcuskerk draaien, bevoorraden toen het distributiecentrum stil lag. En ook nu zijn de pakketten nog niet toereikend en vullen we ze zelf aan. De Nebokerk, de PKN in het Westland, de Mirtekerk, Churchplant Refugio, de Koptische kerk in Den Haag, allemaal boden ze hun hulp aan. Zo wordt er op vrijdag afwisselend door een van deze kerken gekookt zodat we mensen die het nodig hebben van eten kunnen voorzien. Op dinsdag koken onze vaste kok Rico en Jolanda. Margreet en Omid coördineerde het aanmelden, bezorgen en afhalen van de maaltijden. Neo is onvermoeibaar geweest in het regelen van donaties, en Rik heeft vele ritjes met zijn bus er op zitten. Wat heerlijk dat we hiervoor de keukens van de Marcuskerk en de Kinderwinkel kunnen gebruiken. Zo hebben we met elkaar noodhulp kunnen verlenen aan onze buurt.

Vaak heb ik moeten denken aan het verhaal van de 5 broden en 2 vissen, als we tegen de verwachting in toch genoeg hadden om uit te delen, of als er altijd wel weer een nieuwe vrijwilliger zich melde om werk te verzetten.

We ontmoeten elkaar via zoom, voor een gesprek, een gebed en het branden van een kaarsje, ook in deze groepen hebben we veel nieuwe mensen kunnen verwelkomen, mensen die vaak geen christelijke achtergrond hebben maar nu wel zoekend zijn naar betekenis, naar contact en naar God.

Het was hard werken voor ons allemaal, in de zomer hebben we afwisselend vakantie kunnen nemen om bij te tanken en op te laden. Want hoewel we allemaal wat wennen aan het nieuwe normaal zien we ook dat de economische gevolgen van corona steeds harder toeslaan in onze buurt. Nu de zomer is afgelopen zullen we onze noodhulp ombouwen tot meer structurele hulp en komt er hopelijk ook weer meer ruimte om elkaar in het echt te ontmoeten en op te bouwen.
Maar hoe intensief het ook was en gaat zijn, dit is wel waar we kerk voor zijn, uitreikend naar onze buren, met voedsel voor lichaam en ziel.
We kregen als kerk veel media aandacht, zo maakte nieuwlicht, Nederland zingt, RTL en Nieuwsuur reportages. Die kunt u bekijken op onze website, geloveninmoerwijk.nl. Hier houden we jullie ook op de hoogte van alle andere dingen die er spelen rondom onze plek en vind u een donatiepagina.

We willen iedereen die financieel, in gebed of praktisch geholpen heeft heel erg bedanken, het maakte een groot verschil!

In Christus verbonden, Bettelies Westerbeek

Tienerrestaurant Kinderwinkel