29 mei 2023

Update activiteiten Kinderwinkel

29 mei 2023

Meivakantie
In de meivakantie hebben we allerlei leuke activiteiten gedaan met de kinderen en tieners uit de Kinderwinkel. In de eerste week zijn we met de tieners naar Duinrell geweest, waar de tieners erg van hebben genoten. In de tweede week hebben we allerlei activiteiten gehad met de kinderen. Op de maandag hebben we deelgenomen aan het Spektakel (in het Eibernest). Op dinsdag hebben we samen met de kinderen – onder leiding van twee kunstenaars – houten dieren getimmerd. Op woensdag zijn we – zoals ieder jaar – naar Putten geweest. Hieronder leest u daar meer over. Al met al kijken we terug op een aantal zeer geslaagde activiteiten.

Dagje Putten
Wat hebben we weer een geweldig uitje naar Putten gehad!!
Dankzij de Andreaskerk in Putten zijn de kinderen van de Kinderwinkel in Moerwijk weer verrast met een heerlijk dagje uit. Het startte al ‘s morgens om 9 uur, toen een bus de 35 kinderen kwam halen. Na een voorspoedige reis over de snelweg kwamen we tegen 11 uur in een zonovergoten Putten aan. Daar werden de kinderen hartelijk ontvangen door alle vrijwilligers van de Andreaskerk. Zittend op strobalen kregen ze limonade en een koek. Daarna begon het spellenfestijn. Verdeeld in groepjes gingen de kinderen de diverse activiteiten langs. Na iedere ronde van een half uur klonk de toeter om door te schuiven naar het volgende spel. Naast voetbal, boerengolf, reuze sjoelbak, tractorrit met hut bouwen in het bos, schmink en springkussen konden de kinderen ook een mooie knutsel maken voor moederdag. Ook de hond en pony aaien vonden ze prachtig! Tussendoor werden we getrakteerd op pannenkoeken. Aan het einde van de dag kregen we nog een ijsje en zakje chips en kon de terugtocht naar Den Haag weer beginnen. Maar niet voor we iedereen hartelijk bedankt hadden.
Naast de enthousiaste uitroepen van de kinderen van: “Dit is leuk! Nee, mega-leuk! Nee! Phenomenal leuk!” kwam van één van de kinderen nog de prachtige vraag: “Rijdt er morgen ook weer een bus hiernaartoe?”
Zeker voor herhaling vatbaar, dus!

Kerkdienst Putten
Zondag 14 mei zijn Jantine Veenhof en ik (Monique Djizani) naar Putten geweest omdat Jantine daar als voorganger voor ging. Van mij werd verwacht dat ik het een en ander zou vertellen over de Kinderwinkel. Dus ging ik een beetje met 2 ‘petten’, die van diaken én van kinderwerker. Vorig jaar lag de nadruk op het vertellen over de wijk Moerwijk en de activiteiten die de Kinderwinkel aanbiedt. Dit jaar heb ik daar een vervolg op gegeven door te vertellen over de groeiende armoede maar ook over een paar activiteiten. De Meidenclub heb ik er uitgelicht om over het project over kunst en cultuur (waar ik al een aantal maanden in de Drieklank over schrijf) te vertellen. Daarbij weer het belang benadrukt dat de kinderen ervaren dat inzet, inspanning en volharding ertoe kan leiden dat je invloed hebt op je eigen leven en wijk. Daarnaast heb ik namens de kinderen en ons een paar bedankjes mogen geven.

Het is goed om jaarlijks naar Putten te gaan en de mensen te vertellen hoe het met de kinderen van de Kinderwinkel gaat zodat zij weten waar zij voor collecteren en aan wie zij een dag Putten aanbieden. Maar het is ook goed vanuit de Marcuskerk er te komen: het bevestigt onze vriendschappelijke band en geeft ons de mogelijkheid om na te denken over verder uitwisseling zoals met tieners vanuit Kiwi én Marcuskerk naar Putten of het ontvangen van de jeugd uit Putten in Den Haag. Ik hoop dus dat er volgend jaar meer mensen met ons meegaan als Jantine voorgaat….

Mode ontwerpen en naailessen
Het vierde Gouden Idee van de meidenclub is van start gegaan! Onder leiding van Sparkle in Style leren de meiden iets van mode maken en zelf naaien op een naaimachine. Ook is er dan aandacht voor je opmaken en jezelf presenteren zodat deze workshop eindigt met een modeshow waarbij de meiden hun zelfgemaakt kleding op een elegante manier kunnen tonen aan hun ouders en broers en zussen.

Kamp
Onlangs hebben we de eerste kampvergadering gehad en hebben de vrijwilligers kennisgemaakt met elkaar. We zijn blij dat we ook dit jaar weer op stap kunnen met een heel leuk team, bestaande uit zowel vrijwilligers die eerder mee zijn geweest, alsook dit jaar voor het eerst meegaan. De komende weken gaan we aan de slag met alle activiteiten, uitjes en het thema van dit jaar. Wat dit thema is blijft nog even geheim. Al kunnen we u wel alvast vertellen dat het thema iets zweveriger zal zijn dan de afgelopen jaren. Zoals u merkt zit de voorpret er al in en zien we uit naar een fantastisch kamp.

Tienerrestaurant
Uiteraard draaien de tieneractiviteiten – waaronder het tienerrestaurant – ook door. Zoals we vorige maand al benoemde hebben we wekelijks de Alpha-cursus te gast. Wat we erg leuk vinden! Uiteraard is er nog voldoende ruimte voor u om (ook) te komen eten. Opgeven kan tot dinsdag door een appje te sturen naar Niels (06 451 13 686) of te bellen naar de Kinderwinkel (070 318 16 80).

Tot zover onze nieuwsberichten, tot volgende maand!

Of misschien eerder in levenden lijve in de Kinderwinkel!
Hartelijke groeten, Niels en Monique