26 mrt 2024

Terugblik Seniorenpaasviering 19 maart 2024

We kijken heel goed terug op de Seniorenpaasviering van dinsdagmiddag 19 maart. Met 36 ouderen van de Marcuskerk en GKIN mochten we samen Pasen vieren in de paasviering. We stonden stil bij het thema: ‘Het lege graf’. We lazen het Paasverhaal vanuit het Marcusevangelie. We lazen hoe de beide Maria’s op weg zijn naar het graf om het lichaam van Jezus te verzorgen. Totdat ze bij het lege graf aankomen. De steen blijkt weggerold. Maria kijkt in het graf, het is leeg. En dan verschijnt de engel aan haar dat Jezus is opgestaan.

We kunnen het ons voorstellen dat Maria schrikt van een leeg graf. Wat is hier gebeurd? Waar is het lichaam van Jezus? Maar de engel brengt haar op een nieuw spoor. Laat haar kijken met de bril van Pasen. God is iets nieuws begonnen, in Zijn Zoon Jezus Christus geeft Hij ons nieuw leven en is Hij zijn nieuwe schepping begonnen. Wat betekent die bril van Pasen voor ons leven? En wat laat God ons zien, als we met die nieuwe bril naar het lege graf kijken, naar onszelf en de wereld, in plaats van met ons menselijke bril?

Na de viering mochten we met elkaar aan tafel en genieten van een mooi aangeklede zaal, met vrolijk gedekte tafels. We genoten van een 4-gangendiner, met een amuse, groentesoep, paddenstoelenpasta en een heerlijk toetje. Heel veel dank aan alle diakenen en allen die zich hebben ingezet voor deze feestelijke Paasmiddag waarin we God en elkaar hebben mogen ontmoeten!

ds. Jantine Veenhof