29 jan 2023

Nieuws uit de Kinderwinkel

28 januari 2023

Dit keer vertellen we onder andere wat over het tieneruitje naar Putten, het kerstdiner tijdens Godly Play en de kerstwandeling.

Putten
Op 17 december hebben we een dagje Putten gedaan met de tieners. We waren namelijk door de Andreaskerk uitgenodigd voor een kerstdiner met hun tieners. Omdat dit diner pas ’s avonds was, hebben we de tieners eerst meegenomen naar het nabijgelegen klimbos. Daar hebben we samen met de tieners – in de vrieskou – een aantal parkoers afgelegd. Voor sommigen het hoogtepunt van de dag omdat met deze verrassingsactiviteit de wens uitkwam om een keer naar een klimbos te gaan. Daarna hebben we de tieners weer ingeladen in de bus en auto en zijn we doorgereden naar de Andreaskerk waar we voorafgaand aan het kerstdiner hartelijk ontvangen werden met allerlei lekkers. Al met al was het een zeer interessante dag waarbij we de tieners fysiek hebben uitgedaagd en kennis hebben laten maken met (de tieners uit) Putten. Later dit jaar hopen we eenzelfde activiteit nog eens te doen, maar dan hier in Moerwijk.

Kerstdiner Godly Play
De laatste Godly Play dit jaar hebben we afgesloten met een kerstdiner. Niet alleen de kinderen van de Kinderwinkel maar ook de kinderen van de spoorzoekers van de Marcuskerk waren hiervoor uitgenodigd. Elf kinderen van de Kinderwinkel en 12 kinderen van de Marcuskerk hebben zich opgegeven voor het kerstdiner. Door een aantal zieke kids waren uiteindelijk 19 kinderen aanwezig. Wat een mooie opkomst en geweldig om zoveel kinderen uit de Marcuskerk in de Kinderwinkel te mogen begroeten! Dankzij veel helpende handen vanuit de Marcuskerk hebben de kinderen naast een mooi Godly Play verhaal ook een leuke knutsel kunnen maken om uiteindelijk af te sluiten met een kerstdiner. Eerst kwam er een amuse langs van snoeptomaat en komkommer met kruidenroomkaas, vervolgens een heerlijk pasteitje met kipragout. Daarna het hoofdgerecht met pommes duchesse, boontjes en gehaktbrood en ijsstam als toetje. Zeker voor herhaling vatbaar!

Kerstwandeling
Op kerstavond hebben we samen met de Marcuskerk, Geloven in Moerwijk en Buurtkamer de Luyk eindelijk weer het kerstwandeltheater georganiseerd. Nadat drie jaar geleden de laatste wandeling door de wijk was, was het nu gelukkig weer mogelijk om dit fenomeen te laten doorgaan. Deelnemers maakten aan de hand van de verschillende scenes tijdens de wandeling kennis met het kerstverhaal. Dit jaar werd ook weer een stukje actualiteit toegevoegd in de vorm van isolatiemateriaal om kosten van de energiecrises een beetje tegen te gaan. Ieder wandelend gezin kreeg ook een lekkere fleecedeken mee als warme attentie.
Aan het eind van de route kon men zich verder warmen bij de vuurkorven onder het genot van warme chocolademelk of een lekker kopje soep. Ook stonden er hartige taarten en pannenkoeken om van te smikkelen. Voor de kinderen was er binnen een leuke knutsel om te maken. Nadat de laatste groep weer terug was, werd iedereen uitgenodigd bij de kerstavonddienst in de Marcuskerk. In totaal hebben zo'n 40 kinderen van de Kinderwinkel deelgenomen aan de wandeling (en kerstavonddienst). Tijdens de dienst zong ook (een kleine delegatie van) het Kiwi-Oosterlee koor.

Kiwi-Oosterlee kerstkoortje
Dit jaar was er weer een Kiwikoor geformeerd. De kinderen mochten rondom kerst drie keer optreden. Naast de aanwezigheid bij de kerstavonddienst, heeft het voltallige koor (11 kinderen) ook gezongen op school en in het verpleeghuis. Het zingen in het Carry van Bruggenhof was een ontzettend leuke en mooie onderneming. Er was een grote opkomst van bewoners. Zowel de bewoners als verplegend personeel hebben zichtbaar genoten van de heerlijk en onbevangen kinderen die kwamen zingen. De kids mochten ook nog knutselwerk -gemaakt door de meiden van de meidenclub- ronddelen. Het was een prachtige avond en geweldig om te mogen doen.

Tieners bij de jongerendienst en escaperooms
Tien van onze tieners zijn op zondag 22 januari aanwezig geweest bij de jongerendienst en escaperooms in de Marcuskerk. We zijn blij met de samenwerking die (opnieuw) steeds meer tot stand komt tussen de Marcuskerk en de Kinderwinkel. We zien dan ook uit naar toekomstige gezamenlijke activiteiten.

Dringend gezocht: kok/vrijwilliger tienerrestaurant
Twee van onze vaste koks zijn helaas uitgevallen, waardoor we een groot tekort aan vrijwilligers hebben voor het tienerrestaurant. Hierdoor wordt het steeds lastiger om het tienerrestaurant door te kunnen laten gaan. We zijn dan ook dringend op zoek naar (een) vrijwilliger(s) die:
  • Samen met Niels en de tieners kan koken en/of Niels en de tieners kan assisteren bij het dekken van de tafel.
  • (Af en toe) beschikbaar is op donderdag van 16.30u t/m 20.00u.
  • Kookvaardigheden zijn niet vereist.

Dringend gezocht: vrijwilliger tienerinloop
Een van onze vaste vrijwilligers is uitgevallen, waardoor het steeds lastiger wordt om de tienerinloop door te laten gaan. We zoeken dan ook dringend op zoek naar (een) vrijwilliger(s) die:
  • Samen met Niels aanwezig kan zijn tijdens de tienerinloop om samen met de tieners een spel te spelen of activiteit te doen.
  • (Af en toe) beschikbaar is op vrijdag van 19.00u20.15u.

Groet vanuit de Kinderwinkel,
Niels en Monique