26 aug 2022

Nieuws uit de Kinderwinkel

26 augustus 2022

Na een paar weken heerlijk vakantie gehad te hebben, zijn we weer terug met nieuws uit de Kinderwinkel, want er is weer genoeg gebeurd en er staan weer genoeg leuke dingen te gebeuren.

Zomerkamp
In de eerste week van de zomervakantie hebben we ons jaarlijkse kinderkamp gehad. In totaal zijn we met 34 kinderen, 3 meesters, 3 juffen en 2 koks een midweek naar Rijssen geweest waar we samen met de kinderen verschillende activiteiten hebben ondernomen. Zo hebben we op maandag een fietstocht gemaakt, zijn we op dinsdag naar het zwembad geweest, was er op woensdag een heus riddertoernooi, vond er op donderdag een bonte avond plaats. Op vrijdag hebben we de kinderen als afsluiting meegenomen naar Slagharen. We kijken terug op een zeer geslaagd kamp.

Startweek
De laatste week van de zomervakantie stond in het teken van de startweek en hadden we op dinsdag, woensdag en donderdag weer leuke activiteiten. Ieder ochtend startte met Godly Play, gevolgd door een lunch met de kinderen. Op dinsdagmiddag zijn we met de kinderen (4 t/m 10 jaar) naar het Zuiderpark geweest om daar -in samenwerking met de Kinderraad en Wijkz- leuke spellen en een bingo te doen. Woensdagmiddag vond er een bootcamp plaats waar de kinderen van 7 t/m 10 jaar opgeleid werden tot geheim agent. Op donderdagavond vond er een zeer gewilde tieneractiviteit plaats: roti eten. Als afsluiting van deze startweek hielden we zaterdag nog ons startfeest waarbij de kinderen en tieners verschillende oud-Hollandse spellen hebben kunnen doen in de binnentuin achter de Kinderwinkel met springkussens, glittertattoos en een popcornmachine (die we ook zondag na de dienst nog even hebben gebruikt bij de Marcuskerk).

Tienerrestaurant
Vanaf donderdag 1 september is ons tienerrestaurant op donderdagen weer wekelijks geopend voor gasten. Elke week bent u vanaf 17.30u welkom om de heerlijke gerechten -gekookt en geserveerd door onze tieners- te komen eten. U kunt tot dinsdagmiddag 17u reserveren door te bellen naar 070 318 16 80 of te appen naar 06 451 13 686.

Samenwerking JongMoerwijk
Al een kleine twee jaar is er overleg geweest met een zusterproject binnen STEK om uit te breiden naar Moerwijk. Wellicht bent u bekend met de projecten JongTransvaal en JongSchilderswijk? Zij bieden jongeren van 12 t/m 18 jaar uit het middelbare onderwijs huiswerkbegeleiding en ondersteuning. Die ondersteuning kan ook zijn op het gebied van levensvragen waarmee de jongere te maken krijgt in zijn ontwikkeling tot jongvolwassene. Door middel van het koppelen van een coach aan een jongere wordt hij of zij ondersteund. De coach fungeert vaak als rolmodel voor de jongere.
Er stonden al enige tijd jongeren uit Moerwijk op de wachtlijst maar was er te weinig mankracht en bleek de afstand naar de andere wijken te ver. Na lang bezig te zijn geweest met subsidieaanvraag, werd deze eindelijk toegekend maar bleek het vinden van een geschikte locatie een nieuw struikelblok.
Omdat wij vanuit de Kinderwinkel al langer benadrukken dat jongeren langer in beeld zouden moeten blijven, vinden wij het erg belangrijk een doorgeefluik te kunnen zijn naar JongMoerwijk. Daarom biedt de Kinderwinkel nu ook de fysieke ruimte om te kunnen starten met dit project.
Iedere maandag en woensdag van 17u –19 u zal JongMoerwijk aanwezig zijn in De Kinderwinkel onder begeleiding van Inge van Bommel.

Kom(t) u/jij ons helpen?
Zo’n 28 jaar geleden zijn we – als Kinderwinkel – samen met de Marcuskerk en P. Oosterleeschool begonnen aan een fantastisch project: de Kinderwinkel. 28 jaar geleden zijn we gestart met activiteiten waarin onze kinderen en tieners welkom zijn, ze gezien worden en met elkaar een leuke tijd beleven. En dat doen we nog steeds en dat zullen we ook blijven doen, al staan we daarin wel voor een uitdaging. Het tekort aan vrijwilligers dat we hadden wordt namelijk steeds groter, wat ervoor zorgt dat we onszelf steeds vaker de vraag moeten stellen of een activiteit wel of niet kan doorgaan. In de meeste gevallen komen we één persoon tekort. Een tekort wat naar ons idee makkelijk op te lossen moet zijn. We willen u – of jou – dan ook de volgende vraag stellen: zouden we dit seizoen 1, 2, 3 of 4 keer kunnen rekenen op uw/jouw hulp? (Dat helpt ons om (gezamenlijk) te doen waar we in geloven en wat we belangrijk vinden).

Bij de volgende activiteiten hebben we momenteel uw/jouw hulp 1, 2, 3 of 4 keer nodig:
  • De kinderinloop: dinsdagmiddag van 15.00u tot 16.30u
  • De meidenclub: woensdag van 15:30 tot 16:45u
  • De tienerinloop: vrijdagavond van 19.00u tot 20.15u

We kijken uit naar alle momenten die we dit seizoen met onze kinderen, tieners en vrijwilligers zullen beleven en zien uit naar wat we gezamenlijk kunnen bereiken.

Met vriendelijke groet,
Monique en Niels