27 okt 2023

Meditatie 'De mensen die we missen'

De mensen die we missen
God U kent de namen van de mensen die we missen
Geliefden die nog steeds met ons verweven zijn
Wij voelen hier de leegte, zij rusten in Uw vrede
God U bent de vader van de mensen uit de tijd

God U kent de namen van de mensen die we missen
Geliefden die zo hoorden bij ons leven elke dag
Wij zien de lege stoelen, zij zitten aan Uw tafel
God U bent de vader van de mensen in ons hart

Als we denken aan de mensen die we missen

God U kent de namen van de mensen die we missen
We delen de verhalen, van wie ons dierbaar zijn
We danken voor hun leven, we komen hen weer tegen
God U bent de vader van het leven voor altijd

Als we denken aan de mensen die we missen

Wie houd er onze tranen?, Christus Hij alleen
Wie draagt ons door de dagen?, Christus Hij alleen
Wie heeft ons leed gedragen?, wie heeft de dood verslagen?
Wie brengt ons weer samen?, Christus Hij alleen!

Draag ons Heer en koester ons
Als we denken aan de mensen die we missen.

(Sela - Songwriters: James Macmillan / Adrian Roest)

In de maand november staan we stil bij de geliefden die ons ontvallen zijn. Geliefden die we missen, die nog zo horen bij ons leven elke dag. We voelen leegte als we denken aan hun verhalen, als we tranen laten vloeien, als de dagen zwaar zijn, omdat we hen missen. In de dienst van 26 november staan we stil bij de geliefden die ons ontvallen zijn in onze gemeente en de buurt. Ook is er ruimte om een kaarsje aan te steken voor je eigen verdriet en geliefden waar je aan moet denken. Deze dienst is een bijzondere dienst waarin er altijd veel verdriet bovenkomt, maar waarin we ons ook gedragen mogen weten door God en elkaar en bidden om troost en kracht.

In overleg met pastor Bettelies Westerbeek van Geloven in Moerwijk hebben we besloten dit jaar ook een Allerzielenviering te doen op donderdag 2 november om 19.30 uur in de Marcuskerk. Er zijn veel buurtgenoten overleden en we denken dat we de buurt en onze beide gemeenschappen dienstbaar kunnen zijn door de kerk open te stellen, de namen van geliefden te laten klinken en een kaarsje te branden. Er zal mooie muziek zijn en je bent van harte welkom, ook als je op 26 november van plan bent te komen.

In het lied ‘De mensen die wij missen’ van Sela vinden we ook woorden die troosten. Het is bijna een Psalm, waarin de wanhoop van het verdriet klinkt. De mensen die wij missen, hun lege stoelen, hun verhalen die niet meer klinken en die wij missen. Maar tegelijkertijd klinkt er in dit lied ook een aangename tegenstem, de Stem van God. “God U kent de namen van de mensen die we missen, ze rusten in Uw vrede en U bent de Vader van de mensen uit de tijd. Zij zitten aan Uw tafel, God U bent de Vader van de mensen in ons hart.”

Het lied verwoordt precies hoe het is, het verdriet en de rouw gaat mee in je hart. Elke dag weer. Je mist een geliefde en de heimwee wordt vaak alleen maar meer naarmate je leven verder gaat. Maar er is ook een hoopvolle Stem, van God zelf. Die klinkt en draagt ons. Hij kent onze geliefden en Hij is de Vader van de mensen in ons hart. In Christus’ sterven en opstanding wordt ons leed gedragen. Hij brengt ons weer samen.

In de komende maand mag God ons troosten en dragen.

ds. Jantine Veenhof