29 jan 2023

Kerkbalans 2023: Geef vandaag voor de kerk van morgen

28 januari 2023

Kerkbalans 2023: Geef vandaag voor de kerk van morgen
Eind januari zijn de brieven en e-mails verstuurd voor de actie Kerkbalans 2023. Misschien is het woord ‘kerkbalans’ je met de paplepel ingegoten, misschien zegt het je helemaal niets. Kerkbalans zou je de ‘vrijwillige contributie’ van de kerk kunnen noemen. Met dat woord ‘vrijwillig’ heb ik een haat-liefde-verhouding. Ik houd ervan omdat het duidelijk maakt dat iedereen welkom is in de kerk, dat het erbij horen en meedoen in onze gemeente niet afhankelijk is van geld. Ik houd er ook van omdat het duidelijk maakt dat iedereen naar draagkracht mag geven en dat niemand meer hoeft bij te dragen dan hij of zij kan missen. Geld geven is niet de enige manier om bij te dragen aan de gemeente: gebed en helpende handen zijn net zo belangrijk! Maar ik heb ook een hekel aan het woord ‘vrijwillig’, omdat het vrijblijvend kan klinken: ‘O, een vrijwillige bijdrage, dat mag maar het hoeft niet’. Dat is te makkelijk omdat onze wijkgemeente zonder die bijdrage niet kan bestaan.
Ik zie de actie Kerkbalans dus ook als een appèl: Hoeveel heb jij over voor onze wijkgemeente? Draag jij financieel je steentje bij aan het beleven, vieren en delen van ons geloof in het verband van onze kerk?
Gelukkig zijn er tientallen gemeenteleden die onze wijkgemeente jaar in jaar uit trouw steunen, en gelukkig neemt de bijdrage per gemeentelid jaarlijks toe. Dat zorgt er – samen met kritische kerkrentmeesters die goed in de gaten houden wat er binnenkomt en wat er uitgaat – voor dat we de grote tekorten uit het verleden hebben terug weten te dringen tot een ‘houdbaar tekort’. Tegelijkertijd investeren we in middelen die nodig zijn om het (op afstand) volgen van de kerkdiensten mogelijk en beter te maken, zoals nieuwe camera’s en een nieuwe geluidsinstallatie.

Praktische zaken
  • We hebben ons best gedaan om ervoor te zorgen dat ieder actief en meelevend lid van de wijkgemeente een brief of e-mail over Kerkbalans krijgt. Het is best nog wel een klus om dit goed te laten verlopen, en de (elektronische) postbode maak ook wel eens een foutje. Neem contact met mij op als je niets ontvangen hebt!
  • Steeds meer gemeenteleden doen een meerjarige toezegging en leggen deze vast voor de Belastingdienst (slim schenken), waarmee het mogelijk is om meer belastinggeld terug te krijgen en dus ook om een hoger bedrag te schenken. Meer weten? Ik hoor het graag.
  • Als je (nog) geen lid bent van onze wijkgemeente, maar wel graag financieel bijdraagt, dan is dit uiteraard mogelijk. Kijk op de pagina bijdragen voor de mogelijkheden.

Namens de kerkrentmeesters van De Drieklank,
Bram Maljaars (bram@pg-dedrieklank.nl)