29 mei 2023

Actie voor de Voedselbank

29 mei 2023

Voedselbankactie
Wist u dat in 2022 1.1 miljoen (6,7% van de bevolking) in armoede leeft? Dat er het afgelopen jaar een stijging van 36% heeft plaatsgevonden?

Daarom zijn we zondag 7 mei vanuit de diaconie gestart met weer een actie voor de voedselbank, uitgiftepunt Marcuskerk. De actie loopt tot 30 juni.

De Voedselbank deelt elke week eten uit aan mensen die dat tijdelijk hard nodig hebben. Vanuit 172 lokale voedselbanken, 10 regionale distributiecentra en met 13.000 onbetaalde vrijwilligers worden wekelijks zo’n 120.000 mensen geholpen, waarvan een derde kinderen zijn. Tegelijkertijd gaat de Voedselbank voedselverspilling tegen. Dat is goed voor mens en milieu. Het aantal aanvragen bij de Voedselbank groeit snel, in 2022 met 36 procent. Er is dus meer voedzaam eten nodig. De Voedselbank is volledig afhankelijk van voedseldonaties, waardoor de voedselvoorziening verschilt per week.

Met de actie ‘Samen tegen armoede’ staan kerkelijke gemeenten in heel Nederland, gefaciliteerd door Kerk in Actie, op tegen armoede in Nederland. Kerk in Actie kiest voor een duurzame aanpak in de strijd tegen armoede in Nederland. De acute nood wordt bestreden door op de korte termijn te helpen met voedselpakketten voor de Voedselbank. Voor de lange termijn werkt Kerk in Actie samen met SchuldHulpMaatje Nederland om mensen te helpen uit de schulden te komen of te voorkomen dat ze daarin terecht komen. Daarom hebben de protestantse gemeenten een reikende hand uitgestoken.

Directeur van Kerk in Actie, Jurjen de Groot: “We voelen ons geroepen om te delen wat ons gegeven is, daarom staan we als kerken juist nu op tegen armoede in Nederland, samen met onze partners SchuldHulpMaatje en de Voedselbank.”

Vanuit de wijkdiaconie Marcuskerk roepen wij ook op om weer houdbaar voedsel of geld te doneren. Bij ons uitgiftepunt is het aantal cliënten vanaf de coronaperiode tot nu gestegen van 70 naar bijna 120 gezinnen. Dat de roep om meer, houdbare en gezonde producten stijgt mag duidelijk zijn.
U kunt op 3 manieren meedoen:
  1. U maakt een financiële bijdrage over (eenmalig of periodiek) naar Diaconie Protestantse Wijkgemeente Marcuskerk NL46 INGB 0000 6219 32 o.v.v. Voedselbank. De diaconie draagt dan zorg voor de inkoop van producten zodat alle klanten dezelfde artikelen kunnen ontvangen.
  2. U doneert houdbare producten in de inmiddels bekende groene Voedselbankkratten.
  3. U adopteert een Kerk in Actie doos en vult deze zelf met gevraagde producten. Deze doos kunt u krijgen bij één van de diakenen in de kerk. Geeft u gerust aan als u een doos (of meerdere) wilt ontvangen.

Lijst gevraagde en gezonde, houdbare producten:
-zonnebloemolie / olijfolie
-groenten / soep / vis in blik
-tomatenpuree / tomaten in blik
-couscous / (zilvervlies)rijst / pasta
-havermout
-koffie / thee
-wasmiddel
-wc-papier
-vuilniszakken
-luiers / babyvoeding

Uw bijdragen worden van harte aanbevolen en zijn zeer gewenst!